وبلاگ تخصصی

تفاوت بین کنتاکت کمکی و اصلی چیست؟

آنچه در این مطلب می خوانید

کنتاکتورها کنتاکت های کمکی و کنتاکت های اصلی دارند، کنتاکت کمکی کنتاکتی در مدار کمکی است که به صورت مکانیکی عمل می کند. از نظر فیزیکی به کنتاکت های اصلی متصل شده و در همان زمان فعال می شود. اینقدر جریان نداره کنتاکت کمکی به کنتاکت مکمل یا کنتاکت کنترلی نیز گفته می شود. در این مقاله همراه با آرکا اینورتر خواهیم بود. آرکا اینورتر متخصص در زمینه ی اتوماسیون برق صنعتی و نماینده ی ویژه ی اینورتر آیمستر در ایران می باشد.

کنتاکت کمکی چیست؟

یک کنتاکت کمکی (یا سوئیچ) یک کنتاکت اضافی است که بخشی از یک مدار را تشکیل می دهد تا مقدار الکتریسیته ای را که می تواند در سیستم جریان می یابد افزایش دهد. این‌ها معمولاً زمانی نصب می‌شوند که از قبل منبع اولیه وجود داشته باشد، اما برای اینکه فقط یک کنتاکت کمکی کار کند، نیاز به انرژی زیادی است.

حداقل دو کنتاکت برای کارکرد این سیستم مورد نیاز است. هنگامی که فقط یک وسیله کمکی وجود داشت، امکان عبور جریان بیشتر از کل مسیر در یک نقطه از مدار وجود داشت.

این بدان معناست که برخی از مناطق هیچ برقی دریافت نمی کنند در حالی که برخی دیگر بسیار بیشتر از آنچه باید برق دریافت می کنند. با وجود دو یا چند کنتاکت، می توان مقدار برقی را که از هر مسیر می گذرد محدود کرد و مطمئن شد که همه چیز به درستی تغذیه می شود.

کنتاکتور کمکی چگونه کار می کند؟

به طور معمول، سیم رله یا فیوز ممکن است زمانی که اضافه بار رله یا فیوز را قطع می کند بسوزد. اگر اغلب این اتفاق می افتد، می تواند باعث ایجاد دود در سیستم شما شود. یک کنتاکتور کمکی به یک سوئیچ اجازه می دهد تا کلید دیگری (معمولا بزرگتر) را کنترل کند.

کنتاکتور کمکی دارای یک سیم پیچ با کنتاکت های پرقدرت در داخل و دو مجموعه کنتاکت جریان کم در دو طرف است. مجموعه کنتاکت‌های «ولتاژ پایین» معمولاً به این صورت برچسب‌گذاری می‌شوند.

برخلاف سیم‌پیچ‌های کنتاکتور اصلی برق که برای کار مداوم در کل نیروگاه رتبه‌بندی شده‌اند، کنتاکتورهای کمکی دارای ویژگی‌های تاخیر زمانی هستند که از ایجاد قوس و آسیب احتمالی در صورت باز شدن کنتاکتور کمکی در حالی که پیمانکار اصلی هنوز فعال است، جلوگیری می‌کند.

چرا از کنتاکتور کمکی استفاده کنیم؟

۱. آنها از کلیدهای مدار (و تجهیزات) شما در برابر آسیب محافظت می کنند

از آنجایی که کنتاکتورهای کمکی بار اضافی مدار را آزاد می کنند، اطمینان حاصل می کنند که قطع کننده اصلی یا فیوز خیلی سخت کار نمی کند. این امر به محافظت از تجهیزات در برابر آسیب ناشی از میخ های جریان و ایجاد گرما ناشی از فیوزها و بریکرهای کم ظرفیت کمک می کند.

علاوه بر این، کنتاکتورهای کمکی به افزایش طول عمر قطع کننده مدار کمک می کنند. کنتاکتورهای کمکی اغلب به فیوزهای خود مجهز می شوند، بنابراین اگر در اثر یک اتصال کوتاه رویدادی بیش از حد بارگذاری شوند، کنتاکتور کمکی فیوز خود را بدون تأثیر بر مدار قطع کننده اصلی منفجر می کند.

کنتاکتور کمکی تجهیزات را از موقعیت‌های خطرناک ناشی از کمبود ظرفیت یا قطع مداوم مدارشکن‌ها نجات می‌دهد.

برای مشاهده ی محصولات آرکا اینورتر از لینک های زیر استفاده نمایید.

۲. محافظت بهتری در برابر خطرات الکتریکی ارائه می دهند

کنتاکتورهای کمکی تضمین می‌کنند که خرابی‌های الکتریکی خطرناک رخ نمی‌دهد زیرا بارهای اضافه آزاد شده‌اند. اگر اضافه بار رها نشود، می تواند باعث خرابی مدارها و ایجاد شوک یا خطر آتش سوزی به دلیل گرم شدن بیش از حد قطعات شود. کنتاکتورهای کمکی این خطرات را به حداقل می‌رسانند و محیط کار ایمن‌تری را ایجاد می‌کنند.

۳. خطرات خرابی الکتریکی را به حداقل می رساند

کنتاکتورهای کمکی اطمینان حاصل می کنند که بار زیادی روی کلید مدار وجود ندارد که خطر خرابی های الکتریکی را به حداقل می رساند. مداری که بیش از حد بارگذاری شده است، به سرعت فیوزها یا کلیدهای خود را منفجر می کند و این وضعیت می تواند باعث گرم شدن بیش از حد و سایر اختلالات شود که منجر به آسیب تجهیزات و آسیب های الکتریکی می شود.

کنتاکتورهای کمکی هنگامی که به یک سطح معین می‌رسند، اضافه بار را آزاد می‌کنند که امکان عملکرد بهینه و امید به زندگی را برای یک سیستم الکتریکی فراهم می‌کند.

۴. آنها به افزایش طول عمر قطع کننده مدار کمک می کنند

اگر کنتاکتورهای کمکی وجود نداشتند، قطع کننده های مدار اصلی سخت تر کار می کردند تا جریان اضافی مورد نیاز مدارهای کم ظرفیت را کنترل کنند، که این امر قابلیت اتلاف حرارت آنها را بدتر می کرد.

با گذشت زمان، این منجر به خراب شدن مدار شکن می شود و بر عملکرد آن تأثیر منفی می گذارد. کنتاکتورهای کمکی به‌عنوان دریچه‌های تسکین جریان عمل می‌کنند که اطمینان حاصل می‌کند که قطع کننده‌های مدار اصلی در معرض اضافه بارهای خطرناک قرار نمی‌گیرند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد ایمن‌تر عمل کنند.

تفاوت بین کنتاکت کمکی و اصلی در کنتاکتور؟

۱. کنتاکت اصلی یا برق در کنتاکتور

کنتاکت اصلی از یک دیسک عایق استفاده می کند که دو مجموعه کنتاکت را از هم جدا می کند. برای ایجاد یک اتصال به نیروی بسیار بیشتری نیاز است زیرا هر دو قسمت دستگاه باید به هم فشرده شوند تا زمانی که متصل شوند. این باعث می شود که آنها به ویژه در مواقعی که نیاز به حفاظت از آمپر و ولتاژ بالا در قطع کننده ها و کلیدها وجود دارد، مفید باشند.

کنتاکت های اصلی برای کنترل عملکرد تجهیزات موتوری مانند کلیدها، قطع کننده های مدار و کنتاکتورها استفاده می شود. رایج ترین مثال یک کنتاکتور AC با کنتاکت اصلی و کمکی است.

مکانیزم فنری بین دو مجموعه از کنتاکت ها در شرایط عادی که برق به دستگاه اعمال نمی شود، آنها را از هم جدا می کند. هنگامی که کلید یا کلید مدار باز می شود، این فنر آزاد می شود و باعث می شود هر دو کنتاکت به هم متصل شوند

در آنجا قرار دهید و سیم پیچ را برای بستن مجدد دستگاه کار کنید.

۲. کنتاکت کمکی در کنتاکتور

کنتاکت های کمکی دزدگیر به فشار زیادی برای اعمال نیاز ندارند. این دو دسته از کنتاکت ها به دلیل قطعه فلزی که آنها را در حالت استراحت از هم جدا می کند، با یکدیگر تماس دارند.

هنگامی که مکانیزم کنتاکتور AC مشکلی دارد یا اگر وضعیت اضافه بار را تشخیص دهد، باعث می شود یک مجموعه از کنتاکت ها کمی از دیگری جدا شود. این اجازه می دهد تا ولتاژ از طریق دستگاه عبور داده شود تا بتوان اقدامات حفاظتی از جمله باز کردن کنتاکت های اصلی یا جدا کردن کامل آنها را انجام داد.

از کنتاکت های کمکی برای نظارت بر شرایط استفاده می شود تا در صورت عدم کارکرد صحیح، کنتاکت های اصلی را بتوان قبل از بروز مشکل در تجهیزات یا مدارشکن باز کرد.

هنگامی که کلید کنتاکت کمکی بسته می شود، به دلیل مقاومت ایجاد شده توسط جریان عبوری از هر دو مجموعه کنتاکت، باعث افزایش گرما در مکانیسم اپراتور کنتاکتور می شود. این گرمای اضافی نشان می‌دهد که مشکلی وجود دارد و به کارگر برق زمان هشدار کافی را قبل از ایجاد یک وضعیت جدی می‌دهد.

کنتاکت های کمکی همچنین حفاظت اضافه بار را برای موتورها و سیستم های هیدرولیک فراهم می کنند که در صورت افزایش فشار از حد معینی می تواند باعث آسیب لوله یا شیر شود. آنها می توانند به عنوان لامپ خلبان در دستگاه های بزرگتر مانند مراکز کنترل موتور (MCC) یا سایر انواع تابلو برق عمل کنند.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال سریع

پشتیبانی قوی

پرداخت آسان

گارانتی تعویض

ضمانت محصول

سبد خرید
مژده به خرید اولی ها!

6% تخفیف برای اینورتر های هایتک، ال اس و آیمستر

منتظر شما هستیم

لیست قیمت ها را دانلود کنید 

تماس بگیرید

تماس