کنتاکتور در مقابل مدار شکن: چه تفاوتی دارد؟

کنتاکتور
آنچه در این مطلب می خوانید

اگر می خواهید در مورد قطع کننده مدار و کنتاکتور بدانید، باید تفاوت اصلی بین قطع کننده مدار و کنتاکتور را درک کنید این است که کنتاکتور با یک کلید الکتریکی کنترل می شود که بار را به برق متصل می کند.

در مورد قطع کننده مدار، این یک وسیله محافظ الکتریکی است که در صورت بروز خطا، بار را از منبع تغذیه جدا می کند. بیایید در مورد موضوع جالب کنتاکتور در مقابل مدار شکن بیشتر بدانیم. در اینجا با مقاله ای دیگر از آرکا اینورتر همراه خواهیم بود. آرکا اینورتر نماینده ی رسمی محصولات اینورتر آیمستر در ایران می باشد.

تعریف و اطلاعات پایه مدار شکن و کنتاکتور

مدار شکن

کلیدهای برق انواع مختلفی دارند و از نظر ساخت متفاوت هستند. با این حال، موضوع کلی و مشترک یک مدارشکن این است که از چندین کنتاکت متحرک و ثابت مشابه یک کنتاکتور الکتریکی تشکیل شده است، اما معمولاً از طریق فشار پنوماتیک و مکانیکی یا اتصال الکترومغناطیسی به صورت فیزیکی در تماس هستند.

مدار شکن دارای مدارهای سنجش ولتاژ و جریان است که در یک کنتاکتور وجود ندارد. این به این دلیل است که یک قطع کننده مدار به طور خودکار کار می کند و در صورت ظاهر شدن یک عیب به تنهایی کار می کند.

کنتاکتور

کنتاکتور چیست؟ کنتاکتور نسبت به کلید مدار ساده است و چندین کنتاکت دارد. بسیاری از آنها متحرک هستند سپس برخی دیگر ثابت می شوند، و این برای اطمینان از خدمات زمانی است که آهنربای الکتریکی آن را جذب می کند. یک کنتاکتور دارای یک سیم پیچ الکترومغناطیسی برای کار در جریان و ولتاژ کم است. بنابراین، هنگامی که کنترل روی سیم پیچ اعمال می شود، قطعات متحرک کنتاکت های ثابت را لمس کرده و بار را با منبع تغذیه متصل می کنند.

اصل کار مدار شکن و کنتاکتور

اصل کار کلیدهای مدار

اصل کار کلید مدار با دو کنتاکت فلزی ثابت و متحرک ساخته می شود. به غیر از این دارای یک سیم پیچ عملیاتی است. در شرایط عادی، در مورد مدارهای بسته، کنتاکت ها با یکدیگر تماس پیدا می کنند و اجازه عبور جریان را می دهند. کنتاکت های متحرک با کمک فشار مکانیکی یا از طریق هوای فشرده در کنار هم قرار می گیرند. به عنوان مثال، فشار روی کنتاکت های متحرک از طریق انرژی ذخیره شده در مکانیزم به دست می آید.

وقتی اضافه بار اتفاق می افتد، سیم پیچ با انرژی پتانسیل شارژ می شود و یک پیستون برای سیستم کنتاکت های متحرک استفاده می شود. این انرژی ذخیره شده را دوباره ارزیابی می کند و تماس ها را جدا می کند. پس از جداسازی، مدارهای داخل بریکر باز می شوند و جریان الکتریکی را قطع می کنند. این سیستم را از آسیب محافظت می کند.

علاوه بر این، درک روش قوس بسیار مهم است. لحظه ای که جریان از یک شکاف می گذرد، تخلیه های پلاسما به عنوان قوس شناخته می شوند. این ممکن است در سیم کشی برق یک خانه نیز اتفاق بیفتد، اما در حین کار قطع کننده مدار رخ می دهد. این می تواند به سیستم آسیب برساند و در صورت عدم مدیریت قوس می تواند باعث آتش سوزی شود. بنابراین مکانیزم یک مدارشکن کنترل و جلوگیری از آسیب تا حد امکان است.

برای مشاهده ی محصولات آرکا اینورتر می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید.

اصل کار کنتاکتورها

اصل کار یک کنتاکتور از طریق یک میدان الکترومغناطیسی اتفاق می افتد که جریان جریان را در جایی که سیم پیچ وصل می کند ایجاد می کند. سپس کنتاکت متحرک به سمت جلو رانده می شود، سپس نیرویی با آهنربای الکتریکی ایجاد می شود که کنتاکت های ثابت و متحرک را در کنار هم نگه می دارد.

برای قطع برق، سیم پیچ کنتاکتور به سیم پیچ الکترومغناطیسی و موقعیت قبلی برمی گردد و جریانی در مدار وجود ندارد. اگر AC به کنتاکتور انرژی داده باشد، بخش کوچکی از سیم پیچ آن قسمت سایه دار است. در این مکان، شار مغناطیسی در مرکز به تاخیر می افتد. این یک اثر متوسط ​​است که از وزوز هسته روی خط دو برابر جلوگیری می کند.

این همچنین شامل بخش های نوک داخلی است که عملکرد سریع را تضمین می کند تا کنتاکتورها بتوانند به سرعت بسته و باز شوند. از منبع تغذیه ای که کلید را می دهد، یعنی لحظه ای که کلید روشن می شود، برق از سیم پیچ کنتاکتور جریان می یابد و مرکز متحرک را جذب می کند. کنتاکتور متصل به مرکز متحرک بسته می شود و موتور بلافاصله روشن می شود. هنگامی که کلید خاموش می شود، میدان الکترومغناطیسی به موقعیت قبلی باز می گردد و منبع تغذیه فورا قطع می شود.

تفاوت های عملیاتی بین مدار شکن و کنتاکتور

تفاوت های عملکردی بین این دو سیستم الکتریکی وجود دارد. تفاوت کنتاکتور و قطع کننده مدار یکی از موضوعات پرطرفدار در بین مهندسان و دانشجویان است. بیایید تفاوت های بین این دو را بررسی کنیم.

کنتاکتور برق

وظیفه اصلی کنتاکتور اتصال بار با جریان جریان است و این باید ولتاژ بالا باشد. کنتاکتور همچنین دارای مزایایی است، زیرا به گونه ای ساخته شده است که به سرعت آزاد و بسته می شود. کنتاکتور متحرک زمانی که کنترل مورد نیاز است یا برای انتقال به ولتاژ بالا و پایین مورد نیاز است.

مدار شکن

از سوی دیگر، عملکرد قطع کننده مدار خودکار است زیرا هر زمان که یک اتصال کوتاه یا اضافه بار اتفاق می افتد، منبع جریان را قطع می کند. متخصصان می توانند به صورت دستی با یک قطع کننده مدار کار کنند و آن را برای تامین برق به کنتاکت ها وصل می کنند. بنابراین، در فاز عادی، این سیستم به عنوان سوئیچ کار می کند

سایر تفاوت های مهم بین کنتاکتور و مدار شکن:

یک کنتاکتور الکترونیکی یک وسیله سوئیچینگ ساده است، در حالی که مدار شکن یک سیستم محافظ است. وظیفه اصلی یک کنتاکتور کنترل توان است. یک مدارشکن حفاظت را انجام می دهد.
کنتاکتور در شرایط عادی کار می کند. اما یک مدار شکن تنها زمانی کار می کند که یک خطا رخ دهد.
ولتاژ متوسط ​​برای یک کنتاکتور مورد نیاز است. از طرف دیگر، قطع کننده مدار نیاز به ولتاژ بالا دارد.
استفاده از کنتاکتور به این معنی است که درخشش و چشمک زدن بیشتری وجود خواهد داشت. با دیگری، هیچ شانسی برای آن وجود ندارد.
کنتاکتور برای اتوماسیون ساخته نشده است. اما یکی دیگر می تواند هر زمان که خطا در سیستم ظاهر شود به طور خودکار شروع و متوقف شود.
سیستم الکترومغناطیس برای ایجاد ارتباط بین کنتاکت های متحرک و ثابت کار می کند. در مورد مدار شکن مکانیکی و الکترومغناطیس، فشار برای ایجاد اتصال بین کنتاکت‌های متحرک و ثابت لازم است.
کنتاکتور هیچ ترتیبی برای خاموش کردن ARC ندارد. اما کلیدهای جریان و ولتاژ بالا دارای امکانات یکسانی هستند.
هیچ سیستم سنجش ولتاژ الکتریکی در کنتاکتور وجود ندارد. در حالی که مدار شکن دارای قطعات حسگر جریان و ولتاژ است.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال سریع

پشتیبانی قوی

پرداخت آسان

گارانتی تعویض

ضمانت محصول

سبد خرید
مژده به خرید اولی ها!

6% تخفیف برای اینورتر های هایتک، ال اس و آیمستر

منتظر شما هستیم

لیست قیمت ها را دانلود کنید 

تماس بگیرید

تماس